torsdag den 5. april 2012

Frida 2 år

Den 17. marts tog min kæreste, hans bror og jeg til Århus for at fejre vores nieces, Frida, 2 års fødselsdag. Som gave medbragte vi denne Barbapapa-kage, da hun er helt vild med Barbapapa:




Jeg blev fint tilfreds med resulatet - synes den er sød, men der er en del fejl på, som du kan læse mere om under "læring" nedenfor.

Fakta om kagen efter min kage-dagbogs 10 punkter:
Anledning: Fridas fødselsdag

Kagebunde: Kakao-sukkerbrødsbunde x 3. Bundene bagte jeg hver for sig. Det var meget nemmere at styre bagetiden samt at lægge kagen sammen på den måde.

Fyld: Skildpaddemousse og hindbærmousse

Opsmøring: Wiltons buttercream fra 2 kg spand

Pynt: Puuuha, der er meget! Betrækket er lysegrønt. Så er der lavet hvidt hegn, lyserøde tal og bogstaver, 5 Barbapapa-figurer, 2 snegle, 3 orme, 9 svampe, tyllet græs med græs-tyl fra Wilton (genial opfindelse!) og en hulens masse blomster.

Form: Firkantet 20x30 cm. Da kagen var lagt sammen, var den 11 cm høj uden pynt!!

Antal personer: ca. 25

Læring: Da jeg skulle fylde kagen, prøvede jeg for første gang at lave en "dam" af smørcreme rundt i kanten af kagen og derefter lægge moussen i. Det fungerede rigtig godt for mig i forhold til opsmøringen, da man så ikke får smurt moussen med rundt i opsmøringen (det havde jeg nemlig mange problemer med hos de tidligere kager, jeg har smurt op!), så det vil jeg til at gøre hver eneste gang, jeg laver fondant-kager.
Derudover har jeg bare lært, at fryser og fondant-kager bare er et no-go for mig! Jeg havde stik mod alle regler frosset 2 liter fløde ned uden at piske det op før. Da jeg så skulle bruge det til skilpadde-moussen, klumpede den helt. Jeg prøvede at varme den op (for det skulle den i forhold til opdkriften), og den samlede sig igen, så jeg tænkte: "Jubii - det kommer til at fungere alligevel!". Men..... Da jeg dagen efter skulle piske moussen op, gad fløden ikke at stivne, så jeg endte med at stivne moussen med husblas - hvilket smagte helt fint. Men fra nu af skal jeg bare ikke bruge fryseren sammen med noget, der har med fondant-kager at gøre.
Jeg var så uheldig, da jeg lagde fondanten på, at jeg fik lagt den skævt - men det opdagede jeg først, da jeg var begyndt at glatte ned over kanterne og rigtig havde fået klistret fondanten fast på toppen. Så jeg måtte forsigtigt hive det af igen og rette til med det resultat, at jeg fik hevet noget af det øverste af kagen med af, så toppen blev en smule ujævn (men pynten kan heldigvis dække mange ting). Da jeg så fik det på plads og arbejdede videre, begyndte min fondant at spræke en smule - jeg har måske ikke fået varmet den ordentligt op, men det er også svært med 1 kilo fondant på en gang. Næste gang må jeg nok hellere dele massen op i to og varme hver halvdel og så ælte dem sammen til sidst.
Derudover skal man passe på med at bruge for meget maizena, når man ruller ud. Tror det har tørret fondanten en smule ud.

Kage nr.: 5

Billeder: Her kommer lige et par close-up billeder af pynten uden Barbapapa-figurerne på. Da kagen skulle helt til Århus i en bil, og kagen i forvejen var for høj til den lånte kagetransporter (min kæreste var sød at bygge et par forhøjningsklodser, så låget kunne være der), valgte jeg at sætte figurerne på, da vi kom til Århus.

En lille snegl i det ene hjørne nede foran. Desuden dækkede jeg
al kagepappet med fondant - det gav en super flot effekt!
Læg også mærke til træ-prægningen på hegnet.


Her ses 2 af ormene, 3 svampe og 3 buketter blomster.
Hullerne på kagen er mærkerne til, hvor Barbapapa-figurerne
skal sidde henne, så de var nemme at placere i Århus.

Endnu en snegl, blomster og svampe. Jeg synes, at det hav en fed
effekt, at jeg der var tyllet en krans af græs ud på toppen af kagen.



P.S: Fridas mor har i øvrigt denne skønne blog: Storbyfarmen. Den handler om hverdagen, livet med børn, hus, have og dyr, graviditet og rejser, m.v. Det er en blog, som jeg holder rigtig meget af at læse og følge med i - så jeg kan varmt anbefale at tage et smut forbi hendes blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar