tirsdag den 3. april 2012

Farvelkage til arbejdet

Fra midt februar 2011 til midt januar 2012 arbejdede jeg i en skovbørnehave på Frederiksberg. Jeg var super glad for at være der, men jeg havde fundet ud af det, som jeg ville finde ud af på det år - jeg skulle være pædagog! Så midt studie skulle starte 1. februar, og det betød, at jeg måtte sige farvel til den bedste arbejdsplads, jeg nogensinde har haft!
Da al personalet var utrolig glad for kage, og ofte fik mig til at bage kager til dem, skulle jeg prøve kræfter med min første fondantkage med mousser i.

Det blev noget værre rod, og alt, hvad der overhovedet kan gå galt, gik galt!!!
  • Mousserne (hindbær og chokolade) blev frosset ned, så jeg ikke skulle stå med det hele i sidste øjeblik. Det gjorde, at da de blev lagt i kagerne, stivnede de ikke fuldstændig, som en frisk mousse ville gøre.
  • Bundene skulle deles med en kagedeler - og det var en oplevelse i sig selv, som ikke var værd at gentage!
  • Jeg ville smøre op med en 1:1 chokoladeganache, som desværre blev grynet, så jeg måtte starte forfra.
  • Da kagen så skulle smøres op, blev moussen ved med at trænge igennem, og til sidst løb jeg tør for ganache! Jeg blev derfor nødt til at lave en frosting og smøre resten op med.
  • Herefter skulle der et lag marcipan på, og idet jeg lægger det over, vælger det at flække på midten. Forfra igen! Næste gang, jeg lagde det på og glattede det ud, begyndte det at slå revner alle steder.
  • Så kom den sorte fondant på, og den havde fået grimme hvide mærker fra maizenaen.
  • Kagen kommer i køleskabet, og senere, da jeg skal pynte den, er den bulet godt ud i siderne. Jeg prøver at dække det meste med pynt, men kagen er og bliver altså lidt en fiasko.
Heldigvis lagde mine kolleger ikke mærke til alle fejlene, og kagen smagte rigtig godt - jeg fik i hvert fald intet med hjem, på trods af, at vi kun var 12 på arbejde den dag! :)

I forhold til kage-dagbogens punkter:

Anledning: Afsked med skovbørnehaven gennem et år
Kagebunde: Kakao-sukkerbrødsbunde x 1 1/5

Fyld: Hindbærmousse x 1, chokolademousse x 1

Opsmøring: 1:1 chokoladeganache x 1, chokoladefrosting x 1

Pynt: Betrukket med sort fondant, 3 store røde roser, 7 små røde roser, 14 små rosenblade, 6 store rosenblade,

Form: Rund 23 cm i diameter

Antal personer: Ca. 15

Læring: Dette punkt vil jeg gerne gøre noget ekstra ud af, når alt nu kunne gå så galt! For det første er det bare ikke en super idé at bruge en fryser til disse kager - det kan lade sig gøre, men det har drillet mig hver eneste gang indtil videre.
Dernæst er det egentlig bare nemmere at flække en kage med en stor brødkniv.
Et fif omkring moussen, der løber ud, er, at man simpelthen laver en lille barriere af smørcreme/ganche hele vejen rundt i kanten, inden man kommer moussen i. Så undgår man at den kan løbe ud - kom dog ikke for meget i. Det er lidt ulækkert at spise sig igennem 2 cm smørcreme ;).
Vær meget omhyggelig med sort fondant og maizena - der må KUN komme maizena på undersiden.
Omkring udbulningen, så var det hele nok mest af alt mangel på tålmodighed. Moussen havde ikke sat sig nok til at kunne bære vægten af marcipan og fondant. Som tidligere nævnt, så er tålmodighed bare virkelig en smuk ting, når man laver fondant-kager.
Når man skal skrive på kager, skal royal icingen være mere flydende.

Kage nr.: 2

Billede:





Ingen kommentarer:

Send en kommentar