fredag den 6. april 2012

2. kagekursus

Så kom mig og min mor afsted på vores første kagekursus sammen. Det skete den 26. marts 2012 hos Specialkøbmanden i Rødovre. Vi skulle på dette kursus, så min mor har et kursus i opsmøring og betrækning med fondant. Det skal vi nemlig bruge, når vi skal på et andet kursus senere på året, så vi kan lære at lave skæve kager på et kursus. Det skal vi i anledningen af min mors 50 års fødselsdag, hvor hun skal have en helt unik kage :).
Men først skulle vi altså lige på det her kursus, så hun også fik adgang til skæve-kager-kurset. Kurset var et sprøjteglasur-kursus, som simpelthen går ud på, at man betrækker kagen med fondant, og så pynter man med royal icing. Man putter royal icing i en sprøjtepose og sætter forskellige tyller på, alt efter hvilket mønster man ønsker sig.
Da jeg lige er startet i praktik i en vuggestue i Hvidovre, gik det altså ud over dem - de skulle have min kage i deres pause. Det virkede de nu ikke særlig kede over ;).

Her kommer dagbogslisten for denne kage:
Anledning: Kagekursus i sprøjteglasur

Kage: Specialkøbmanden havde ligesom forrige gang bagt nogle lækre chokoladekager til os hver, inden vi kom. Du kan finde opskriften på den her (den er altså virkelig god!):

Opsmøring: Wiltons buttercream 2 kg spand blandet med noget appelsin-aroma fra Specialkøbmanden.

Pynt: Royal icing. Jeg tyllede en kurv med græs, lavede rosetter i græsset og øverst på siderne og i kanten i bunden lavede jeg muslinger.

Læring: Kurven skal tylles tættere næste gang. Muslinge-kanten kræver meget koncentration, og man skal kun lave 4-5 muslinger ad gangen, før man skal dreje kagen - her er det virkelig en fordel at have et turn-table, hvor man bare kan dreje kagen rundt. Og så fik jeg lavet en lidt grim finish i kurvens hank. Men øvelse gør mester, og i og med at det er første gang jeg rigtig laver pynten på en fondant-kage med tyller, er jeg ganske tilfreds med resultatet.

Kage nr.: 7

Billede:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar