lørdag den 21. april 2012

Fødselsdagskage til Mathias

En fra min klasse spurgte, om jeg kunne lave en kage til hendes kærestes fødselsdag i torsdags, og selvfølgelig ville jeg det!
Hun ville gerne have en kage, der var i pastelfarver og havde perler, blomster og et bånd med sløjfe. Desuden ville hun have 2 lyserøde hjerter. Så det her er resultatet:


Oplysninger ifølge min kage-dagbog:

Anledning: Mathias' fødselsdag

Kagebunde: Kakao-sukkerbrødsbunde 1 1/5 portion

Fyld: Hindbærmousse 1/4 portion og chokoladeganache 1/4 portion

Opsmøring: Chokoladeganache 1:1, 3/4 portion
Pynt: Fersken farvet bund, lilla top, grønt bånd + sløjfe, "tillykke-kort", grønne sukkerperler, blå blomster, muslinge-borde og lyserøde hjerter

Form: 20 x 30 cm form, hvorefter den er skåret midt over og lagt sammen

Antal personer: Ca. 15

Læring: Puuuha, det tog lang tid at sætte perlerne på, da de skulle sættes på med pincet, og jeg synes, at man kan se icingen, som perlerne sidder fast på, alt for meget. Måske skulle man lave en tyndere stribe af icing.
Det var lidt besværligt at lave et låg på kagen, men det gik. Jeg skar låget til, efter jeg havde lagt det ovenpå, og da det var skåret til, limede jeg det fast med vand.
Omkring chokoladeganachen 1:1 så ville den ikke rigtig stivne efter en hel nat i køleskabet - det viste sig, at jeg simpelthen ikke havde blandet det godt nok, inden jeg satte det i køleskabet. Så jeg smed det en tur i mikroovnen og blandede det godt sammen og satte det i køleskabet i en halv time - og vupti, så var det klar til brug :).

Kage nr.: 9

Billeder:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar