onsdag den 3. oktober 2012

Mor 50 år

I sidste uge fyldte min mor 50 år, og i lørdags skulle jeg pynte kagen til festen. Min mor bagte selv kagen og lavede mousserne, og så kom jeg hjem torsdag - efter hun havde været så sød først at hente mig i København - og lagde kagen sammen og smurte den op.
Ugen før havde jeg lavet pynten til toppen af kagen hjemme hos mig selv. Det var et større projekt, da alle blomsterne skal være tørre, før man kan sætte dem sammen - derfor er gumpaste rigtig godt at bruge til det. Alt i alt tog det mig 10-12 timer (dette er uden tørre-tiden) at lave buketten. Og så endte det selvfølgelig med, at jeg ikke havde lavet nok blomster, så der måtte jeg lige i gang igen med at lave lidt flere. 
Buketten er inspireret af Betty's Sugar Dreams bog "Motivtorten", som er en absolut FANTASTISK bog! Den er simpelthen så godt beskrevet og fotograferet, så man kan faktisk nøjes med at "læse" billederne, hvis man ikke er så god til tysk. Den er alle pengene værd!
Inden jeg viser billeder af kagen, kommer der her lidt info om kagen ifølge min kage-dagbog:
Anledning: Min mors 50 års fødselsdag
Kagebunde: Drømmekage ala Mette Blomsterberg
Fyld: Hyldeblomstmousse med hvid chokolade og friske blåbær samt en blåbærmousse - begge opskrifter er af Mette Blomsterberg.
Opsmøring: Wiltons decorator icing.
Pynt: Betrukket med lyselilla fondant, mørkere lilla samt hvid fondant striber. I kanten er der en perleborde i mørkelilla dustet med en perlemor-lilla. På toppen er der gumpasteblomster lavet som en buket.
Form: Rund 25 cm.
Antal personer: 20
Læring: Jeg havde helt glemt at lave min lille smørcreme-dam rundt i kanten, inden jeg kom mousse i, så jeg var ret meget opppe og slås med kagen, da moussen ikke ville have smørcremen siddende på sig. Så det endte med, at kagen pludselig var blevet 2-3 cm bredere i diameteren, fordi der skulle så meget smørcreme på, for at det blive siddende fast.
Det tager lidt tid, men det giver en fantastisk effekt at duste på bladene og blomsterne.
Buketten kan genbruges ;)
Lav ALTID aaalt for mange blomster, så man ikke løber tør. Der skal bruges flere, end man umiddelbart regner med.
Igen igen revnede min fondant, da jeg lagde den over kagen. Jeg ved simpelthen ikke, hvad det er, der går galt?! Nogen, der kan hjælpe?
Kage nr.: 18 - nummer 17 bliver vist en anden dag :)
Billeder:


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar