mandag den 8. oktober 2012

Orkide-skabelon

 
 
 
Så sidder jeg og flader lidt ud i sofaen efter 4 fridage i træk - det er simpelthen bare så skønt, og tænk: jeg har endnu en i morgen! Jeg har haft en fantastisk weekend sammen med min kæreste, og i går var vi på "æblerov" sammen med Jeppe og Lea. Det var smadder hyggeligt, og du kan læse mere om konceptet og vores dag her på Leas blog.
 
I dag har jeg så fået dagen til at gå med at rydde hele hytten op, lægge tøj sammen, slappe lidt af, og jeg har desuden fået lavet en orkide-skabelon, så jeg senere kan lave min helt egen yndlingsorkide. Og lige nu er der boller i ovnen og dej til flûtes i køleskabet, som skal bages i morgen - jeg elsker at have fri og lade helt op!
 
Nå, men tilbage til orkide-skabelonerne, som jeg tror, har jeres interesse mere end at lægge tøj sammen.... Jeg har en fantastisk orkide stående, som jeg fik af mine forældre, da Lasse og jeg flyttede sammen i august 2010 - og på magisk vis kan jeg stadig få den til at blomstre, og når den får blomster, så blomstrer den gerne i ca. 2 måneder. Den har nu blomstret hele 4 gange (3 gange indenfor det sidste år)!
I den sidste uges tid har der kun siddet to blomster tilbage, som jeg har nydt at kigge på de sidste par dage, men i dag kunne de altså ikke mere og begyndte at klappe sammen. Men heldigvis har jeg også en anden orkide stående, som har tre flotte lilla blomster, som jeg også fik i indflytningsgave af min kusine, så dem kan jeg stadig kigge på :).
 
Jeg har i starten af september i år været på et orkide-kursus hos Specialkøbmanden, hvor vi lærte at lave disse orkideer. Da jeg var på kurset, fortalte Janne (vores instruktør), at man kunne lave sin egen skabelon af sin orkide derhjemme. Jeg brændte varm på ideen, men da orkideer er min yndlings-blomst, og min hvide orkide stod så fint her hjemme, så nænnede jeg overhovedet ikke at klippe en af dens 11 blomster af! Jeg kigger på de blomster hver eneste dag og bliver så glad af det.
Så nu hvor de to sidste blomster begyndte at krølle sig elegant sammen, så jeg mit snit til at klippe en af blomsterne af og begynde at skille den ad. Jeg vil nu vise jer, hvordan jeg gjorde:
 
1) Klip en blomst at din orkide. Det er nemmest, hvis den ikke er klappet sammen, men det kan også lade sig gøre ellers :).
 

 
 
2) Prøv at rette blomsten forsigtigt ud. Her er det en god idé at tage en masse billeder af sin blomst, så man bedre kan efterligne dens farve-detaljer senere. Hvis man vælger en færdigklappet blomst, fordi man ikke ville klippe en flot, frisk blomst af ligesom mig, så er det en rigtig god idé at tage billeder af blomsten, når den stadig sidder og er frisk på planten. Så får man det bedste resultat.
 
 
 
3) Hav et papir, et stykke karton el. pap, saks/skalpel og en blyant klar.
 
 
 
4) Skær nu forsigtigt blomsten i stykker. Skær de to forreste blade af, derefter midterstykket og til sidst har man så tre blade siddende fast sammen. Lad dem sidde sammen for nemhedens skyld. De kan også skæres hver for sig.
 
 
 
5) Tegn nu udenom hvert blad på det hvide papir (Se Punkt 6 hvordan man skærer midterstykket til). Husk at lave et lidt længere stykke (på de to forreste blade) der, hvor den skal hæfte i midten af blomsten. Ellers er der ikke noget, som bladene kan hæfte sig fast med, da det sidder under knoppen på den rigtige blomst, og man derfor ikke kan få det med på bladet, når man skærer det af. Når der er tegnet forsigtigt rundt om blomsterbladene, fjernes blomsterbladene, og der skal nu tegnes lidt tydeligere op. Klip eller skær nu alle delene ud.

 
 
6) Når midterstykket skal tegnes, er man nødt til at fjerne selve knoppen og den gule dut, der sidder der. Skær dem forsigtigt af. Hvis du ikke fik billede af midterstykket, er det en god idé at gøre det her. Specielt den gule dut har meget at byde på :).
 

 
7) Når alle papirstykkerne er klippet eller skåret ud, skal de tegnes over på et stykke karton eller pap. Jeg brugte bare en tom pakke Kelloggs Special K, da jeg ikke kunne finde mit karton. Som en hjælp til dig selv senere, så kan man lige skrive på bladene, hvad der er op og ned, højre og venstre, så man ved det, når man skal lave dem senere.
 
8) Her er lidt billeder af mine orkideer, hvor man rigtig kan se deres avancerede midter.
 

 9) Nu er det bare med at overføre det til gumpasten. Husk at kræse for alle detaljerne - det er det, der gør, at den ser livagtig ud. Rigtig god fornøjelse! :)
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar