lørdag den 6. oktober 2012

Lørdagshygge med Michele

Jeg har en skøn veninde fra Niels Brock, Michele, som også er begyndt at interessere sig for fondant-kager. Vi skulle sammen på bryllupskagekursus, men inden ville hun gerne lige prøve at lave sin første kage. Vi blev derfor enige om, at vi lavede en kage hver, så hun kunne kigge efter mig og så lave sin helt egen.
Vi bagte de bunde, som jeg plejer - men jeg havde selvfølgelig glemt kakao-pulver, så i stedet smeltede vi lidt mørk chokolade og kom i (det gav nu ikke rigtig nogen smag). Det var meningen, at der også skulle appelsinsaft og hakket chokolade i, men jeg var vist ret forvirret i mit hoved efter en lang dag, så det glemte jeg at komme i min kage. Men vi nåede heldigvis at huske det i min venindes kage. Senere skulle det vise sig, at det ikke var det eneste, der gik galt for mig med den kage...
Imens kagerne var i ovnen, lavede vi en tobleronemousse efter en ny opskrift. Men igen var jeg snotforvirret, så jeg startede med at brænde al tobleronen af i vandbadet, så vi måtte ud og købe noget nyt - ALTSÅ! Til gengæld smagte den mousse så også virkelig, virkelig, virkelig godt!
Vi fik lavet en smørdam og fyldte mousse i, og to dage senere kom Michele hjem til mig, og så skulle det sjove rigtig til at begynde - nemlig pyntningen. Vi startede med at smøre kagerne op, og så gjorde vi ellers klar til at pynte inde i stuen, imens opsmøringen fik lov at sætte sig i køleskabet. Jeg havde lavet en tegning over, hvordan min kage skulle komme til at se ud, og jeg glædede mig virkelig meget. Jeg ville prøve at lave en alfepige a la Debbie Brown, men jeg havde slet ingen fingermotorik den dag, så det måtte jeg meget hurtigt droppe. I stedet ville jeg så lave noget med skov og natur, så jeg marmorerede fondant-betrækket. Og det skulle også vise sig at være en dårlig idé, for fondanten knak hele vejen rundt i kanten og ned ad siderne på kagen. Det var uheld nummer 4 på én kage!!
Jeg har købt en træstub-silikoneform, som er helt genial. Nu skulle jeg farve noget fondant brunt og komme i formen, men jeg kunne selvfølgelig ikke ramme en pæn brun farve, så til sidst - da farven var grå-brun-sort, gav jeg op og smed klumpen ned i silikoneformen - uheld nr. 5. Det så da så heldigvis okay pænt ud, da det kom ud af formen.
Det var yderligere meningen, at der skulle have været bier på kanten af kagen, men dem kunne jeg ikke finde ud af at lave pæne - uheld nr. 6 - og der skulle jo ligesom dækkes en hel del kant, når fondanten havde valgt at revne hele vejen rundt, så jeg stak en masse små blomster ud. Og så endte jeg med ikke at gide mere! Det var godt nok heldigt, at den kage ikke skulle bruges til noget specielt. Jeg endte med at tage 5 stykker med i skole, og Lasse (min kæreste) fik resten med i skole også. Den smagte nu dejligt :).
Til gengæld fik Michele lavet en super fin kage, og hendes fondant drillede ikke eller noget, så det var en rigtig god oplevelse for hende. Og hun havde absolut mod på mere! Du kan se hende kage her:
Fakta om min kage i forhold til min kage-dagbog:
Anledning: Michele skulle lære at lave sin første kage.
Kagebunde: Sukkerbrødsbunde
Fyld: Tobleronemousse
Opsmøring: Wiltons decorator icing med appelsinpasta
Pynt: Marmoreret fondant, en træstub og en masse små blomster samt en muslingeborde i bunden, der er tyllet ud i to farver - lyserød og gul.
Form: Lille 6-kantet form.
Antal personer: Der blev 10 små stykker, så den er nok mere beregent til 7-8 personer.
Læring: Nogle gange rammer man åbenbart bare ikke lige dagen, og så må man finde på noget andet pynt, hvis det bare ikke vil lade sig gøre. Det var til gengæld super hyggeligt at lave det med en veninde og hjælpe hende og lære lidt fra sig.
Kage nr.: 17
Billede:


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar