søndag den 3. februar 2013

Lægge kage sammen

Når jeg lægger en kage sammen, bruger jeg ofte min bagering, hvis kagen er rund, og ellers bruger jeg selve den form, som jeg har bagt kagen i. I dette indlæg vil jeg kun vise, hvordan jeg lægger kagen sammen med en bagering - der kommer dog en hurtig visning af brugen af bageformen til allersidst i indlægget.
Først deles kagen/bundene i det antal, som man skal bruge. Her er der tre bunde og to lag mousse. Når man bruger en bagering, skal man ikke vende kagen på hovedet, som man ellers gør med kager lagt sammen i en bageform (se forklaring nederst i indlægget).
Man lægger nu en bund ned i bageringen. Bunden må ikke være selve bunden af kagen - den skal bruges til sidst, da den er mest jævn.


Jeg laver altid en lille smørdam rundt i kanten af kagen, inden jeg kommer mousse i. Det gør jeg, fordi jeg ellers ikke kan få min smørcreme til at hænge fast på moussen, når jeg smører op. Så jeg fylder smørcreme i en sprøjtepose med en rund tyl i bunden.

Nu sprøjtes smørcremen rundt i kanten af kagen. Smørcremen skal lige så højt op, som man vil have mousse. Der kommer til at være nogle samlinger i smørcremen, når man starter på en ny ring. Undgå at disse samlinger kommer til at ligge oven på hinanden, da ringen vil blive lidt ustabil og nemt gå i stykker der.
Herefter fyldes der mousse i, som fordeles i et jævnt lag og smøres helt ud til smørcreme-ringene. Hvis moussen skulle komme over smørcremen, laves der yderligere nogle smørcreme-ringe.


Herefter kommes der en ny bund på - hvis der skal ét lag mousse i kagen, skal man her tage selve bunden af kagen, vende bunden opad og lægge den ovenpå moussen (se næste collage). Herefter skal kagen stilles i køleskabet natten over, så moussen rigtig kan sætte sig.
Hvis man skal have et lag mousse mere i, følger man samme procedure som nævnt før med at lave en smørdam og derefter fylde mousse på.


Nu skal "låget" på kagen. Her tages den så omtalte bund - nemlig bunden af selve kagen. Den vender man på hovedet og lægger oven på det sidste lag mousse. Tryk bunden lidt fast og sørg for, at den er nogenlunde jævn - hvis den ikke er jævn, kan man evt. lægge brødkrummer eller mere smørcreme under, så "låget" bliver jævnt. Og så skal moussen ellers bare på køl i 8 timer eller natten over. Jeg stiller den altid natten over, for jeg lider lidt af utålmodighed på det punkt.


Som jeg nævnte i starten af indlægget, så vil jeg lige kort gennemgå, hvordan man lægger en kage sammen i en bageform. I dette eksempel har jeg bagt en kage i en sekskantet form, så her kan bageringen ikke bruges.
Man starter med at klippe en frysepose op, som man ligget ned i bunden og med siderne ud over kanten på bageformen. Nu skal man så gøre det omvendte af, hvad man gør med en bagering. Denne kage skal nemlig vendes ud, så her laver man toppen af kagen først. Man tager derfor bunden af selve kage, og lægger den med bunden nedad. Herefter laves smørdammen, og moussen fyldes i, og så er den klar til at få en bund mere.

Til sidst foldes posens sider ind over den øverste kagebund, og man kan lægge noget lidt tungt på for at holde på posen. Man trækker posen godt til rundt om kagen, så moussen bliver på sin plads.
HOV - hvad er nu det?!?! En mousse-tyv taget på fersk gerning! Jeg nåede lige at få lidt billeder af Lasse, der havde sneget sig ud i køkkenet for at tømme skålene for den sidste rest mousse. Sådan en bølle altså! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar