onsdag den 6. februar 2013

Jordbærmousse

Denne her jordbærmousse smager rigtig skønt af jordbær. Grundopskriften er fundet her, men jeg har valgt at ændre en smule på den. Jeg vil mene, at en portion giver nok til to lag mousse i en rund kage på 20 cm.
I min version af opskriften er der tilføjet frysetørret jordbær og hakket chokolade. Derudover har jeg taget lidt af fløden fra samt et husblas fra også, da jeg syntes, at moussen havde en undertone af fløde, hvilket jeg ikke kan lide, og derudover blev den ekstrem stiv, og jeg synes, at den gerne må være lidt luftig og cremet.
 
 
Ingredienser:
6                  husblas
400     g      frosne jordbær
200     g      sukker
1         tsk   vaniljesukker
½-1             vaniljestang
4         dl     fløde
150     g      hakket chokolade (jeg brugte hvid og mørk)
0,5      dl     frysetørret jordbær (købt i Kop & Kande) 
 
 
 
Fremgangsmåde:
Jordbær og sukker hældes i en gryde og koges op (jordbærerne kan sagtens være frosne, når de kommer i gryden) sammen med vaniljekorn og stangen fra vaniljen (den indeholder stadig masser af vanilje og smag). Bær, sukker og vanilje skal koge i ca. 5 minutter.
Husblas lægges i koldt vand, mens man venter på, at bærerne koger.
Gryden tages af varmen, og vaniljestangen fiskes op. Bærblandingen stavblendes eller hældes i en blender og blendes kort (hvis kernerne blendes, bliver den bitter).
Tilsæt vaniljesukker og lad blandingen køle lidt af i en lille skål. Når den er kølet lidt, tilsættes husblas et blad ad gangen og røres godt ud i blandingen. Herefter skal blandingen køles ned til stuetemperatur. Hvis man ikke har så meget tid, kan man med fordel stille blandingen i køleskabet i 10-15 minutter.
Når blandingen er kold nok, piskes fløden stiv i en større skål. 1/3 af jordbærblandingen røres i fløden, og til sidst vendes resten af jordbærblandingen i fløden. Husk at få det vendt godt rundt, så alt er blandet ordentligt.
Hak chokoladen og mål de frysetørrede jordbær af. De frysetørrede jordbær er med til at give moussen en rigtig dejlig smag af jordbær, da de smager ret kraftigt.
Stil moussen på køl, indtil den skal bruges. Pisk den kort igennem, inden den skal bruges, og slut af med at tilsætte den hakkede chokolade og de frysetørrede jordbærstykker.
Jordbærstykkerne 'smelter' nærmest ud i moussen, så man kan ikke se dem, når man skærer kagen ud.


Tip:

Hvis du har for meget mousse tilbage, kan man smide det i fryseren. Så bliver det lidt som is, der bare smager hammer godt! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar