tirsdag den 12. juni 2012

Lyse sukkerbrødsbunde

Himmelske Kagers blog har jeg fundet disse fantastiske kagebunde, som jeg selv bruger til alle mine kager. Bundene er rigtig luftige og lækre! Du får opskriften lige her:


 
Ingredienser:

5              æg  / evt. pasteuriserede(stuetemperatur - vigtigt for at få en meget luftig bund)
120   g     sukker
100   g     hvedemel 
1½    tsk   kartoffelmel
1       tsk   bagepulver



Fremgangsmåde:

Start med at tænde ovnen og lægge et stykke bagepapir i bunden af din bageform. Dette hjælper til at få kagen ud af form, og da man altid ønsker en så plan overflade som muligt til sin kage, hjælper dette bagepapir rigtig meget.

Nu skal æggene deles i blommer og hvider - derfor kan det være en god idé at købe pasteuriserede blommer og hvider, så man ikke skal stå og dele dem (det gør jeg i hvert fald).
Hviderne kommes i en lille skål og piskes helt stive - en tommelfingerregel her er, at når man kan vende skålen på hovedet, uden hviderne falder ud, så er de piskes nok :).

Blommerne kommes i en mellemstor skål og blandes med sukker. Æg og sukker piskes, til det er helt hvidt og skummende.

Bland mel, kartoffelmel og bagepulver i en dyb tallerken. Melet sigtes nu op i den mellemstore skål til æggemassen. Melet skal vendes i drejen. Undgå mel-lommer (jeg plejer - når al melet er kommet i - at give det en lynhurtig tur med håndmixeren, så alle mel-lommer er væk). Når al melet er blandet ordentligt i, vendes de stiftpiskede hvider STRAKS i.

Dejen hældes nu i den bagepapir-beklædte bageform.


Bagetid:

Bages på næstnederste rille ved 175 grader i 40-45* minutter.**


* Ovnen må IKKE åbnes de første 30 minutter.

** Denne opskrift har jeg brugt i mine efterhånden mange forskellige forme. Her er nogle forskellige vejledninger til forme, mængde dej og bagetider, som jeg har erfaret:

1. Hvis du skal lave en rund kage i diameteren 23-24 cm, passer det at lave 1 1/5 portion dej. Det tager omkring 55 minutter i ovnen - men vær opmærksom på, at to ovne ikke er ens! Bundene er færdige, når man kan stikke en pind i, og der ikke hænger noget dej ved.

2. Hvid du skal lave en bund i en firkantet bageform i størrelsen 20x30 cm passer det med en almindelig portion. Man kan også lave 1 1/5 portion, hvis man kun skal have et lag mousse og godt kan lide, at der er noget bid i kagen.

3. Hvis du skal lave bunde i en hjerteform, der er ca. 15 cm, passer en almindelig portion fint. Jeg plejer at gøre det, at jeg bager hver bund enkeltvis, så fyld halvdelen af dejen i, og giv den ca. 25 minutter i ovnen.


Tips:

Man kan komme 2-3 spsk finthakkede nødder i dejen til sidst og få lækre nøddebunde.

2 spsk mel kan erstattes af 2 spsk kokosmel, som tilsættes til sidst.

Der kan også kommes revet appelsinskal i, som giver bundene en lækker undertone af appelsin.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar