fredag den 8. juni 2012

Hindbærmousse

Her er opskriften på, hvad jeg synes, er verdens bedste hindbærmousse! Jeg kan ikke lide, når en mousse smager det mindste af flødeskum, så jeg har ledt en del efter en opskrift, som kun smagte af hindbær, men som også kunne stivne nok. Jeg har fundet frem til denne opskrift:

Ingredienser:

150     g         hindbær - brug gerne frosne
1         dl         sukker
1        knsp    vaniljesukker
2                   husblas
2        dl        piskefløde



Fremgangsmåde:

Hindbærene kommes frosne, optøet eller friske i en gryde med en lille smule vand. Bærene skal lige koges igennem i 1 minuts tid for at fjerne evt. bakterier. Bagefter hældes vandet fra, og bærene kommes op i en si, hvor de drypper af og køler helt af.
Tag en skål med koldt vand og læg husblassen i blød i ca. 10 minutter. Imens husblassen ligger i blød, moses hindbærene let med en gaffel og sukker og vaniljesukker blandes i. Herefter piskes fløden stiv og stilles til side.
Når husblassen er blødet op, smeltes den i en gryde - evt. i lidt hindbærsaft. Så snart husblassen er smeltet, blandes den i hindbærene, imens der røres for at undgå klumper. Tilsæt husblassen stille og roligt.
Når husblassen er blandet i, tager man hindbær-blandingen og hældes over flødeskummen. Når hindbærene er hældt over, piskes det hele sammen med håndmixeren. Herefter er moussen klar til at komme på køl.
Jeg plejer at lade moussen være på køl til den lige akkurat er ved at have sat sig. Så tager jeg den ud og fylder mine kager, og stiller dem på køl natten over, så moussen får sat sig rigtig godt.

God fornøjelse med denne skønne hindbærmousse :)

17 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Lykke.
      Det ved jeg faktisk ikke, men det vil jeg tro!
      Skriv gerne, hvad du finder ud af, hvis du prøver.

      Slet
  2. Bruger du både saft og frugtkød fra de moste bær?

    SvarSlet
  3. Hej :)
    Ja, jeg bruger saften og frugtkødet, men jeg sigter kernerne fra, så noget af frugtkødet bliver selvfølgelig ikke brugt. Man kan godt have kerner med i, men jeg synes, at de er bitre.

    SvarSlet
  4. Okay :) Tusind tak. Skal i gang med at lave den om et par timer.
    Er super spændt :)

    SvarSlet
  5. Jeg skal bruge en hindbærmousse til min fødselsdagskage. Passer den her godt til chokoladekage???

    SvarSlet
    Svar
    1. Personligt kan jeg rigtig godt lide kombinationen af chokoladekage og hindbærnousse - det er den helt klassiske kombination, der bliver brugt indenfor fondant kager, da det hitter hos næsten alle :)
      Jeg har før læst, nogen synes,at denne mousse er lidt sød, så hvis du har en sød chokoladekage, ville jeg enten sømmeligt citronsaft i eller tage lidt af sukkeret fra, så den bliver mere frisk :)

      Slet
  6. Hej Charlotte

    Da jeg kommer hindbærblandingen med husblas op i den piskede fløde og blander det med håndmixeren, blev det hele lidt grynet? Hvad er gjort galt?
    Jeg har nu sat den på køl og håber den "samler" sig igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :).
      Øv øv, det sker også nogle gange for mig.
      Mit bedste bud er, at hindbærmassen har været for varm. Den skal være stuetemperatur, før man blander den med fløden, da den ellers kan gryne. Man kan ikke "redde" den, men den fejler altså ikke.
      Så længe husblassen ikke har dannet "tråde", så fejler den intet :).

      Slet
  7. Det lyder lækkert, er der nok til et lag i en 26 cm diameter kage?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :)
      Det vil være lige på grænsen. Jeg ville nok lave halvanden portion, selvom det er for meget, men en portion vil kun give et lidt tyndt lag, og jeg kan godt lide, at der er ca 1.5 cm mousse. Men det er smag og behag :).

      Slet
  8. Smukke og søde Charlotte, jeg fandt frem til din blog, da jeg googlede hindbærmousse :-) Jeg er i gang med at lave dåbskager til lille Dagmar, der skal døbes på lørdag (denne gang lidt mindre fest end sidst), så nu vil jeg prøve din mousse i morgen :-)
    Store kram fra Stine (din gamle dansklærer)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ååårh! Hvor er det hyggeligt!
      Stort tillykke med hende på lørdag. Du må endelig sende billeder af kagerne.
      AE's dåb blev jo min inspiration til at lave de her slags kager :).
      Rigtig god fest.
      Kæmpe store krammere tilbage! :)

      Slet
  9. Maibritt hansen8. maj 2014 kl. 14.49

    Jeg skal lave to runde kager hvor formen er 25cm. Og ønsket er kun hindbærmousse, så altså to runde kager med hver 2 lag hindbær mousse i, hvor meget vil du foreslå jeg laver? Er lidt i tvivl, for de andre gange jeg har lavet denne opskrift syntes jeg altid der er noget tilbage når jeg er færdig, men der laver jeg jo også kun et lag :) så hjææææælp.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maibritt.
      Jeg ville foreslå dig at lave 3-4 dobbelt portion. Jeg kan selv bedst lide at have for meget end for lidt. Om du laver 3 eller 4 dobbelt afhænger jo af, hvor meget mousse du kommer i hvert lag. Men når det kun er den ene slags mousse, kan det godt være, at det er nok med 3-dobbelt, men personligt ville jeg lave 4-dobbelt :)
      Meld meget gerne tilbage, hvad du valgte, og om det passede / var for lidt / var for meget :). Held og lykke med kagerne.
      Mvh Charlotte.

      Slet
  10. Hvad for en chokoladekage bruger du til denne mousse

    SvarSlet
  11. Hvor meget mousse er der til med 1 x din opskrift?

    SvarSlet