mandag den 11. juni 2012

Simone og Hlynurs 5-års dag

En rigtig god veninde fra mit pædagog-studie spurgte, om jeg ikke kunne lave en lille kærlighedskage til hende og hendes kæreste i anledningen af, at de nu har været sammen i 5 år.
Og selvfølgelig kunne jeg da det!
Jeg fik den idé, at man måske kunne lave to hjerter, der smeltede sammen. Jeg syntes, at ordene "FOR EVIGT" siger en masse, men Simone ville også gerne have deres navne på. Men da kager ikke er så store, blev vi enige om, at det kunne stå på kagepappet.
Her er resultatet:


 
Fakta i forhold til min kage-dagbog:

Anledning: Simone og Hlynurs 5-års dag

Kagebunde: Kakaobunde x 1 almindelig portion

Fyld: Hindbærmousse x ½ portion

Opsmøring: Wiltons buttercream fra spand

Pynt: I bunden af de to hjerter er der en mellembred perlerække, og på toppen af hjerterne er der en smal række perler. Så er der 3 små roser. Af tekst er der på kagerne "FOR EVIGT" og på kagepappet "Simone & Hlynur <3 5 år <3".

Form: 20 x 30 cm. Derefter stukket ud med to hjerteforme - den ene lidt mindre end den anden. Der er stukket to stykker ud med hvert hjerte.

Antal personer: 4 (egentlig skulle det være til to, men det er næsten umuligt at lave dem så små, når de skal "flettes" sammen.

Læring: Det var sjovt at lave nogle små kager, og det er helt sikkert noget, jeg skal dyrke! Jeg havde, som tidligere nævnt, stukket 4 hjerter ud i to størrelser. Det store hjerte skulle have et hak i den ene side, så det andet hjerte kunne være der. Jeg valgte at lave hakket med den store hjerte-form, da hakket ville blive mindre, når der først kom smørcreme og fondant på.
Det var lidt svært både at smøre kagerne op og komme fondant på. Det er faktisk også svært at komme mousse i for at det ikke skal være løgn. Jeg prøvede at lave en smørcreme dam rundt i kanten af kagerne, inden jeg kom moussen i, men moussen skubbede det såmænd bare ud. Så derfor røg kagerne et smut i køleskabet i 4 timer, før jeg gik ud og "crumb-coatede" dem. Det var ret besværligt, for moussen var ikke helt stivnet, så kagerne dansede noget rundt imens.
Dagen efter smurte jeg kagerne op igen - denne gang blev de stående! Da jeg skulle have fondant på, tog jeg kagerne ud på køkkenbordet og kom fondanten på. Det var lidt tricky at få formerne rigtig frem på kagerne. Men det lykkedes, og heldigvis passede den lille kage lige ind i hakket på den store. Havde godt nok været nervøs for, om hakket var blevet for lille eller for stort.
Noget andet, som jeg vist skal øve mig noget mere på, er at skrive med royal icing. Det var ikke super nemt, selvom jeg havde lavet hjælpe-bogstaver på pappet med en kniv neden under. Men det gik - men fjernede også en del streger, der ikke blev pæne nok.

Kage nr.: 14

Billeder:


 

3 kommentarer:

  1. De er bare så søde, en rigtig lille kærlighedserklæring.

    SvarSlet
  2. Mange tak :). Det var lige præcis det, det skulle være :)

    SvarSlet
  3. Hvor er den smuk

    SvarSlet