søndag den 13. maj 2012

Åååh nej - ramt af kagefeber

Engang imellem får jeg det, som jeg kalder kagefeber: jeg får en umådelig trang til at skulle pynte en fondant kage, og jeg kan søge på kager på Google, kageblogs og Youtube i mange, mange, mange timer. Jeg søger så meget på det, at jeg ligger og drømme om at pynte kager i mindst tre nætter i træk - i de nætter kan jeg bare lave ALT, og jeg er den vildeste konditor!
Jeg får oftest kagefeber, når jeg ikke har nogen kage, jeg skal lave i noget tid, og jeg ikke ved, hvornår jeg skal lave den næste. Lige nu har jeg ikke selv lavet kager i over 2 uger, så nu begynder jeg at sukke lidt efter det. Den næste kage, jeg skal lave, er til endnu en fødselsdagsfest for mig for nogle af pigerne fra mit studie - men det er først den 27. maj, den skal bruges, så der er meget længe til! Så nu har jeg fundet en måde, hvorpå jeg kan "dulme" kagefeberen lidt. Her er et par forslag, som du måske også kan bruge, hvis du "lider" af samme problem:
  • Søg på nettet og find inspiration til "den perfekte kage". Jeg bruger nettet på følgende måde: jeg leder efter nogle kager, som jeg synes, ser vildt flotte ud. Har de noget, jeg særligt godt kan lide og/eller kunne tænke mig at prøve, så gemmer jeg billederne i en mappe, der hos mig hedder "Inspiration". For at lave én kage, har jeg ofte hentet inspiration fra 2-5 kager. Måske er der en speciel blomst, en borde, en flot farve osv., der fanger mine øjne. Gem billederne, for de er umulige at finde igen, når man har søgt rundt i 3-4 timer! For at få de bedste søgeresultater, skal man søge på engelsk. Gode søgeord kunne være fence, easter, christmas, beach, sea, fondant cake, amazing fondant cake, flowers osv.
    Inspiration kan også findes i diverse kagemagasiner.
  • Når man har fundet en masse inspiration, eller man simpelthen bare har et billede af kagen i hovedet, så få det hele ned på papir. Jeg er ikke selv verdens bedste tegner - men øvelse gør altså mester. Ved at få kagen ned på papir, kan man bedre huske idéen, når man kommer til at skulle bruge den. Jeg tegner selv skitser af alle mine kager, før jeg går i gang med dem, og så prøver jeg at farvelægge for at se, hvordan nogle bestemte farver fungerer sammen.
  • Hvis der er en slags figur eller blomst, du godt kunne tænke dig at lære at lave, så sæt dig ned med det, når du har kagefeber. Man har en bedre motivation, og ofte kan man sidde og søge lidt på Youtube efter nogle gode how-to's. Følg disse how-to's trin for trin og se, hvordan din figur eller blomst (eller hvad du nu vælger at lave) kommer til at se ud. Er man ikke tilfreds med resultatet, så prøver man bare igen. Det er fordelen ved kagefeber - man er ikke særlig let at slå ud, hvis nogle ting driller lidt. Og når man ikke gider mere, så lægger man det bare væk, for man SKAL ikke nødvendigvis have det færdigt til et specielt tidspunkt.
  • En rigtig god ting ved at finde en how-to på Youtube er, at man nemmere kan lave figuren, blomster osv. selv, når man har set andre gøre det. Gem de links, der har relevans for dig i et dokument, da Youtube er det sværeste sted at finde én bestemt video igen, da man ofte klikker sig videre til en ny video efter at have set en.

Det her er mine bedste måder til at få stillet kagefeberen en del. Jeg håber, at I kunne finde noget inspiration til, hvordan I kan få stillet din kagefeber. Har I nogle andre idéer til at få stillet kagefeberen, så vær sød at smide en kommentar :).

I mit næste indlæg kan I se, hvad jeg fik lavet i en periode, hvor jeg havde den vildeste kagefeber. Det skulle gerne lægges op i morgen. Hvis I hellere vil modtage en mail om, hvornår mit næste indlæg bliver lagt op, kan I skrive jeres mail ude i højre side og trykke "Submit" :).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar