søndag den 26. maj 2013

Surprise baby-shower

 

 

 
 Anledning: Min veninde skulle holde et surprise baby-shower for hendes fætter og hans kæreste, som sammen venter barn om tre uger. De venter en dreng :).

Kagebunde: 3 x sukkerbrødsbunde med kakao

Fyld: Hindbærmousse og chokolademousse

Opsmøring: 1:1 chokoladeganache

Pynt: Stjerner, kugler, baby-klodser og baby-sko. Alt er lavet med Satin Ice fondant eller gumpaste.

Form: Rund 18 cm

Antal personer: 10

Læring: Nøøøj, hvor jeg glædede mig til at lave denne kage! Jeg planlagde kagen sammen med min veninde, imens vi var i skole på et indkald (vi er nemlig i praktik). Jeg viste hende billeder af baby-klodser og converse-sko, da jeg gerne ville prøve at lave begge dele. Og det fik jeg lov til, for min veninde var ligeså forelsket i begge dele som jeg.
Jeg forsøgte at lave klodserne med rice-crispies, og det var nemt at skære dem til osv, men det var rigtig svært at få dem enten smurt op eller fyldt alle huller ud med fondant, så det blev pænt og kunne betrækkes. Så efter en del forsøg endte jeg faktisk med bare at skære klodserne ud i fri hånd i ren gumpaste, og jeg blev meget tilfreds med resultatet. Jeg valgte ikke at sætte alle mulige kanter på klodserne, da jeg syntes, at det blev for meget, og jeg havde ikke super meget tid hellere. Der skulle stå "BABY" rundt på kloserne, da det er, hvad barnet lige nu kaldes, mens det er i maven. Da jeg prøvede at sætte klodserne på kagen, så jeg, at jeg simpelthen kunne skrive BABY med de to klodser, så der stod BABY både foran og bagved på kagen. Jeg synes, at det blev meget fint.
Desværre gik det ikke så godt med hindbærmoussen. Det var pludselig en anden opskrift, end jeg plejer at bruge - jeg ved ikke lige, hvor det gik galt henne, for jeg har taget den fra min blog! Men den smagte virkelig lækkert, men jeg havde ikke helt nok husblas i, så den kunne ikke være ude af køleskabet i alt for lang tid ad gangen, da moussen så sank lidt sammen og ville flyde ud. Men den holdt, og det hele gik fint :).
Så måtte jeg prøve noget, som jeg ikke arbejder godt sammen med - chokoladeganache 1:1. Jeg startede med at give kagen et lag, mens ganachen stadig var ret flydende. Jeg stillede begge dele i køleskabet, og efter en halv time tog jeg begge dele ud af køleskabet, og så kunne jeg smøre kagen op lige så fint. Jeg var meget glad for resultatet!
Og for en gang skyld drillede fondanten mig ikke! Jubiiii :)

Kage nr.: 26

Billeder:







1 kommentar:

  1. Hvor meget skal du have for sådan en kage? Med venlig hilsen lisette

    SvarSlet