torsdag den 30. maj 2013

Mini-kager

Her er et nyt projekt, som faktisk slet ikke gik, som jeg havde håbet! Det gik rigtig fint med at få samlet kagerne og smurt dem op, men alt fondanten kiksede fuldstændig! Men det kan du læse mere om under afsnittet "Læring" længere nede i dette indlæg. Jeg har undervejs lavet en how to på at lave mini-kager, som kommer på bloggen senere. Først kommer et billede af de færdige kager:
 
 
 
Anledning: Jeg skulle have nogle piger over til spisning, og kagerne skulle være desserten
 
Kagebunde: Red velvet cake
 
Fyld: Hvid chokoladecreme med hakket daim
 
Opsmøring: Wiltons Decorator icing
 
Pynt: En blanding af både Wiltons fondant og Satin Ice fondant og sukkerperler
 
Form: Bundene er bagt i en rektangulær form 20x30 cm og derefter stukket ud med en rund form
 
Antal personer: 6-8 personer. Kagerne blev for store - det var beregnet, at der skulle være én til hver, men i stedet delte vi en i alt
 
Læring: Jeg havde ikke tjekket op på, om jeg havde nok smørcreme, så pludselig stod jeg med en i forvejen meget skrabet spand, så kagerne blev ikke smurt nok op, og det betød for den hvide kage, at man kunne se bundene igennem.
Moussen blev til gengæld god og det samme gjorde bundene. Det var faktisk let at lave mini-kager, i forhold til at samle dem osv, men det var lidt mere besværligt at opsmøre dem end almindelige kager, da de var lidt livlige.
Desværre gad hverken min Wilton eller Satin Ice fondant at opføre sig ordentligt, og det betød, at enten klistrede de for meget fast på bordet, så jeg skulle starte forfra, ellers blev de for tynde og revnede, når de blev lagt på, eller også var det for koldt og skrøbeligt og revnede, når det blev lagt på. Jeg fik smidt utroligt meget fondant ud, og jeg har ALDRIG oplevet noget lignende. Alle kager måtte betrækkes mindst to gange, før det så nogenlunde ordentligt ud.
Så kom jeg til pynten, som jeg havde store planer for! Desværre blev ingen af planerne til virkelighed, for jeg ramte bare ikke dagen - mine hænder gad ikke at samarbejde med mit hoved, og det samme gad fondanten heller ikke. Så desperat smed jeg kagerne tilbage og i køleskabet for at vende tilbage til dem næste dag i håb om, at det så ville gå bedre - men næ nej! Og derfor ser kagerne ud som de gør.
Flere gange var jeg ved at kyle dem alle i skraldespanden! Men så fik jeg tænkt på, at det jo var desserten, så det gik ikke. Pigerne syntes heldigvis, at de var meget fine, men de kunne godt se alle fejlene. Jeg blev desværre syg på dagen med en dejlig omgang forkølelse, så jeg kunne nærmest ingenting spise den aften, så jeg fik aldrig smagt den færdige kage. Mine to veninder valgte at dele en kage, og så skulle de have haft en med hjem hver også, men det glemte vi, da de gik ud ad døren. I stedet gav jeg kagerne til nogle bekendte, som blev meget glade! :)
 
Og den største skuffelse var nok, at jeg i lang tid har arbejdet på nogle mini-kagefad, som skal fungere lidt som tallerkener. Jeg har brugt lang tid og en del penge på projektet, og så så det egentlig bare dumt ud med de kæmpe mini-kager ovenpå, så dem fik jeg slet ikke i brug :(. Jeg viser billeder af fadene en anden dag samt en how to på dem, for de er rigtig fine!
 
Kage nr.: 25
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar