mandag den 3. september 2012

Appelsinmacarons med lakridssmørcreme

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få skrevet det her indlæg om mine macarons. De er blevet lavet for et par uger siden og nøjs, hvor smagte de bare godt!!
De blev ikke super kønne og helt rigtige, men man skal jo også have lov til at øve sig lidt :). Egentlig er det ikke særlig svært at lave dem, men man skal bare lige finde teknikken. Det hjalp så heller ikke, at vi kun have en dum sprøjtepose uden tyl, så dejen ville gerne løbe lidt ud af posen. Jeg tror bestemt, at det hjælper, når man har en rigtig sprøjtepose og en ordentlig tyl i, så det vil jeg prøve næste gang. Den pose, vi brugte, gjorde sådan, at man med en våd finger skulle gå og duppe alle toppene ned på macaronsne, men det kunne alligevel godt ses, efter de var bagt.

Jeg fandt en Macaron-bog i Bog&Idé til kun 50,-, så den måtte jeg jo eje. Og den er simpelthen fyldt med alverdens lækre opskrifter. I bogen var der en opskrift på appelsin-macarons med appelsin-syltetøj i, men vi ville ikke have syltetøjet i. Og da vi i forvejen skulle lave en lakrids-appelsin-kage, så blev det til, at der skulle laves en lakridssmørcreme. Opskriften fandt vi egentlig selv på.
Som man kan se, så har jeg tegnet på dem. Det var noget, der var gjort på en af opskrifterne i bogen, og det så nu meget sødt ud. Jeg hældte lidt frugtfarve (gul og rød) op i skål og så sad jeg ellers med tandstikker og farvede i macaronsne, inden de størknede. Men det var lidt svært at gøre det pænt, så det tror jeg ikke, at jeg vil gøre igen en anden gang. Men alt i alt var jeg godt tilfreds med forsøget - kun en enkelt macaron gik i stykker inde i ovnen. Appelsinsmagen og lakridssmagen komplimenterede hinanden super godt - næste gang vil jeg dog komme en smule mindre lakrids i, da den var lige gennemtrængende nok.
Men nøjs, hvor blev jeg overrasket over konsistensen. Den var så lækker med det sprøde uden på, det bløde inde i midten af macaronen og så den lækre creme!!
Det skal absolut snart laves igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar