mandag den 30. juli 2012

Lime mousse

Jeg ved godt, at jeg allerede har lagt dette link ud en gang, men nu har jeg lige haft lavet moussen, og jeg er lige nødt til at komme med til rettelser til den.

Denne mousse er lækker forfriskende til en varm sommerdag, og den er rigtig god at bruge i kager, da den stivner helt fint. Opskriften er fra Himmelske-kager, som jo er min store inspiration.
Jeg har dog ændret i opskriften, da jeg syntes, at det var ærgerligt, at der ikke var vanilje i - så jeg har tilføjet en vaniljestang og desuden kom jeg også groft hakket mørk chokolade i, som klædte moussen rigtig godt!
Opskriften rækker til to lag i en rund kage på 20 cm, eller til et meget tykt lag i en rund kage på 25 cm.


Ingredienser:
2       dl     piskefløde
1       dl     creme fraiche
1       dl     yoghurt natural
0,75  dl     sukker
2       tsk    revet økologisk limeskal
½      dl     limesaft (3-4 lime)
4       stk    husblas
1       stk    vaniljestang
100   g      groft hakket mørk chokolade

Fremgangsmåde:
Læg husblassen i blød i koldt vand.
Fløden piskes stiv og sættes til side.
Hak chokoladen og sæt den til side.
Gør vaniljestangen klar - skil korn og stang fra hinanden. Gem stangen, da den kommes med i gryden om lidt. Dette er et tip fra Mette Blomsterberg, da der stadig sidder en masse vanilje i stangen, som man ikke kan få med ud.
Riv skal af et par lime, og pres herefter ½ dl saft ud af limene. Skal og saft kommes i en gryde sammen med vaniljestangen uden vaniljekorn, som sættes over blusset og varmes op. Når det er lunt/varmt, kommes husblassen i og smeltes. Herefter skal indholdet i gryden afkøles helt.
Nu piskes creme fraiche, youghurt, vanilje og sukker sammen, til sukkeret er opløst.
Nu skal lime/husblas blandingen tilsættes til yoghurt-blandingen i en tynd stråle, imens der røres hurtigt rundt.
Til sidst vendes flødeskummet i.
Nu skal moussen bare i køleskabet i nogle timer, og så er den klar til at komme i kagen. Når den er kommet i kagen, skal den have lov at stå i 8 timers tid, hvor den skal stivne helt færdigt.

1 kommentar:

  1. Hej, tror du at denne mousse kan gå sammen med after eight moussen til en dåbskage med chokoladebunde imellem?

    SvarSlet