onsdag den 13. marts 2013

At lave søer og åer

denne kage til Nikolaj, der skulle være en natur-kage, ville jeg prøve kræfter med at lave en å og to vandfald. Jeg tog billeder undervejs, så det kunne hjælpe andre, der også vil prøve kræfter med det, da der ikke findes særlig mange how to på at lave det.
Man starter med at tage en lille klump fondant. Den viste klump er ALT for stor! Man kan nøjes med 1/3 af den. Den skal deles i to, som hver skal farves. Den ene klump skal farves lyseblå (jeg brugte 'aqua' pastafarve), den anden klump skal være noget mørkere (jeg brugte først 'aqua' derefter lidt 'royal blue' pastafarve). Du kan se her, hvordan man farver fondant.
Ælt farven godt ind. HUSK ikke at bruge for meget! Der er meget lidt fondant, der skal farves. Når det er farvet og æltet færdigt, lægges det ind i en lufttæt pose eller husholdningsfilm, som vist på billedet.

Herefter skal man have farvet noget 'piping gel'. Dette kan købes i Specialkøbmanden, og jeg tror også, at Kop og Kande er begyndt at sælge det. Det tager rigtig godt imod farve, så meget lidt ad gangen! Husk at lave nok farve, da det er svært at ramme en bestemt farve igen.
Der skal igen laves to farver: en lyseblå og en mørkeblå. Jeg brugte de samme farver som ved indfarvningen af fondanten. Derudover skal der bruges adskellige pensler og en tube med hvid piping gel, der er købt i Specialkøbmanden.


Tag den mørkeste farve fondant først, og rul den tyndt ud. Herefter skal den skæres til, så den får en form som en lille sø. Når søen er skåret ud, tilpasses den pladen på kagen. Når den passer, limer man den fast. Jeg har på denne kage lavet to søer.


Tag nu den lyseblå fondant frem, varm den op og rul den ud i en lang smal stribe. Dette skal blive til åen oven på kagen og vandfaldene ned ad siderne. Skær kanterne til, så det ligner et vandløb, og læg den over kagen og se, om det ser pænt ud. Undgå at lægge 'åen' helt lige, da det ser meget unaturligt ud. Til gengæld bør vandfaldene gå lige ned, da vand ikke løbe sidelæns nedad. Det er lige en lille fejl på min kage her. Tag nu 'åen' af, og skær det sidste til - skær dog ikke enderne af! Lim nu der på kagen, hvor åen  og vandfaldene skal være. Klister fondanten på, og skær nu enderne af vandfaldene helt nede, hvor de rører søerne.
Det næste jeg skriver, har jeg ikke fået billeder af. Det skyldes, at jeg troede, at det blev pænt, hvis man bare kom den lyse piping gel ovenpå åen, men der manglede noget spil og dybde i vandet, så jeg pillede det hele af igen. Det kan forholdsvist nemt skrabes af med en kniv.
Så det man skal gøre i stedet kommer her:
Inde langs midten af åen, maler man nogle striber med den mørke piping gel. Dette gøres også ned ad vandfaldene. Herefter kommes den lyse piping gel oven på.
Som alle ved er der strøm i åer, så som et sidste finish kører man penslen i samme retning hele vejen over åen.


Herefter skal søerne laves, før end vandfaldene laves. Man starter med at male med den mørke piping gel på det 'dybeste' sted i søen, som oftest vil være helt henne ved vandfaldets slutning. Herefter kommes et godt lag mørkt piping gel ca. halvt ud mod kanterne. Helt ude i kanterne kommes der lys piping gel, og med en pensel blandes overgangen mellem den lyse og mørke piping gel.
Til sidst laves der en form for 'bølger' i søen ved at tage en stor pensel og 'dyppe' ned i vandet.

Og så når vi dermed til det sidste: vandfaldene. Som man kan se på billederne, giver det en rigtig flot effekt at male de mørke striber først på fondanten, da det virkelig giver et spil og dybde i vandet.
Når man laver vandfaldene ned ad siderne, skal man egentlig bare bruge samme fremgangsmåde som ved åen. Tricket kommer, når man skal lave al bruset nede i bunden, hvor vandfaldet rammer søen. For at lave bruset lave man en halvcirkel, hvor man prikker og laver bitte små streger med den hvide piping gel. Kom evt. også noget af det på vandfaldene.
Nu tager man en lille pensel og kører lidt i cirkelbevægelser, så man blander den mørkeblå piping gel med den hvide. Bliv ved, til du er glad for resultatet. Bliver det grimt, kan man evt. tage en kniv og fjerne det og lave et nyt lag.



Jeg håber, at det gav inspiration! Det er super sjovt og nemt at arbejde med, så bare spring ud i det! Dette kan også bruges til at lave vand ved stranden eller i pools. Det kan sågar bruges, hvis man laver et te-bord, hvor der skal 'te' i kande og kopper ;).
Rigtig god fornøjelse og tak, fordi du kiggede med!

2 kommentarer:

  1. Måtte lige skrive: Sikke en fantastisk how to!! Den er da lige til at forstå for sådan en som mig, som er helt ny i denne verden (og alligevel har en naiv ide om at lave en natur-kage til min jæger mand ;) ). Tusind tak!! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Britt.
      Dejligt, at du kan bruge den!
      Da jeg skulle lave det, havde ingen rigtig lavet nogen how to, så det ville jeg gøre med det samme ;).
      Jeg håber, at du vil sende mig et billede af din flotte naturkage til din mand :)

      Slet